• 1 - 20 tulpini de sparanghel
  • 2 - 0.5l lapte
  • 3 - 50g unt
  • 4 - 100g smantana
  • 5 - sare
  • 6 - piper
  • 7 - crutoane
  • 8 - nucsoara/ cardamon

Nu stiu altii cum sunt, dar eu pana acum un an nu am consumat sparanghel. Am gustat la un moment dat o garnitura de sparanghel fiert si nu mi s-a parut prea apetisant.
Acum doi ani cand urmam cursul de nutritionist am aflat de beneficiile miraculoase ale sparanghelului si am devenit curioasa sa aflu retete cu sparanghel mai cu gust.
Insuşi regele Ludovic al XIV-lea a dispus construirea de solarii speciale pentru a se bucura de sparanghel tot timpul anului, leguma căpătând astfel titulatura de “hrana regilor”.
Daca in urma cu ceva timp sparanghelul era considerat o leguma scumpa pentru romani, acum o legatura sanatoasa cu 20 de fire o poti cumpara si cu 5lei.

Iată în linii mari beneficiile consumului de sparanghel:
-detoxifiază, are proprietăţi antiîmbătrânire datorita potasiului,
-este considerat afrodiziac,
-protejează împotriva cancerului,
-ameliorează durerile şi inflamaţiile din corp,
-previne osteoporoza datorita bigatiei de vitamina K
-reduce riscul de boli de inimă şi malformaţiile congenitale datorita folatilor.

Per porţie, sparanghelul conţine aproximativ 288 de miligrame de potasiu, recunoscut pentru capacitatea sa de a reduce grăsimea de pe abdomen, 3 grame de fibre care îmbunătăţesc digestia, are doar 40 de calorii, 0 colesterol sau grăsimi, deci poate fi inclus în orice dietă de slăbire. Potrivit specialiştilor americani de la UCLA, sparanghelul este legume numărul 1 în procesele de detoxifiere.

Sparanghelul este bogat în glutation, un aminoacid cu proprietăţi antioxidante care protejează celulele de radicalii liberi şi toxine, astfel că ne menţine pielea tânără şi radiantă, ca la 20 de ani. O altă substanţă din sparanghel numită inulină este extrem de benefică în dezvoltarea bacteriilor considerate prietenoase pentru organism, făcând astfel digestia un proces mult mai uşor.

Tot sparanghelul poate uşura simptomele mahmurelii, după o noapte de alcool în exces, prin acţiunea protectoare a aminoacizilor şi mineralelor asupra celulelor hepatice. Asparagina, un alt compus din sparanghel are efect diuretic, deci ne ajută să eliminăm toate toxinele şi sarea în exces din organism, creşte rezistenţa organismului la oboseală şi asigură funcţionarea normală a ficatului.

Efectul afrodiziac al sparanghelului este datorat nu compuşilor săi, ci mai degrabă unui cumul de factori psihologici. Se pare că forma sugestivă a sparanghelului este cea care, de fapt, face din această legumă un foarte bun afrodiziac. Francezii numesc sparanghelul asperge, un termen care de regulă este asociat cu…penisul.

Folaţii din sparanghel fac ca această legumă să deţină importante proprietăţi anticancerigene. Aceşti compuşi se găsesc în special în vegetalele verzi şi în citrice şi, deşi frecvent se întâmplă ca acidul folic să fie considerat unul şi acelaşi cu folaţii, trebuie să ştiţi că acidul folic este un supliment derivat şi nu are la fel de multe beneficii. Tot folaţii sunt cei care ajută la reducerea inflamaţiilor şi ameliorarea durerilor, dar şi la reducerea riscului de boli de inimă.

Sparangelul este bogat în vitamina K, care ajută la dezvoltarea şi creşterea densităţii osoase, prevenind astfel osteoporoza şi osteoartrita. De asemenea, vitamina K este esenţială pentru sinteza osteocalcinului, proteina structurală din oase, cu rol de preluare şi depunere a calciului exact acolo unde este nevoie.

Acidul folic şi folaţii din sparanghel sunt extrem de indicaţi în regimul alimentar al viitoarelor mămici deoarece carenţa în aceste substanţe creşte semnificativ riscul de Spina Bifida (afecţiune congenitală a coloanei vertebrale a fătului) şi de anencefalie, malformaţie caracterizată prin absenţa cerebelului şi a encefalului.

Sa revenim la retete gustoase cu sparanghel:)
Eu cel mai mult consum sparanghelul blansat 15min si tras in unt cu 2 oua ochiuri moi sau oua fierte cleioase.
Mi-am notat si o reteta de tarta cu sparanghel, dar nu am apucat sa fac, deci va povestesc alta data.

Acum am descoperit crema de sparanghel, care este de departe cea mai fina reteta cu sparanghel, lejera si hranitoare.

Cum se procedeaza:
1. Se taie partea mai groasa/fibroasa de la tulpinile de sparanghel (cca 3cm, pana ramane doar partea verde, fara albeata). Daca aveti sparanghel alb, fara partea rozalie. Mie imi place insa mai mult sparanghelul verde, ca e mai fin. Legatura mea avea 20 de tulpini.
2. Se blanseaza jumate din tulpini cca. 15 minute si apoi se scot intr-un bol cu apa cu gheata. Asa nu se fierb prea tare si raman usor crocanti, buni de tras in unt. Cealalta jumatate de tulpini se mai lasa inca 15 min la blasat. Pe acestea le vom blendui pentru supa.
3. Se trag in cca 50g unt pentru 5 minute, pana prind o usoara crusta. Se sareaza si se pipereaza.
4. Tulpinile fierte 30min se scot intr-un bol si fierbinti blendeaza cu sare, piper, 0.5l lapte caldut si la final se adauga 2 linguri de smantana. Daca mai trebuie subtiat, subtiati cu lapte. Mie nu-mi place chiar groasa, deci am mai subtiat cu lapte. Pentru un twist puteti adauga un varf de nucsoara sau cardamon.
5. Serviti supa cu 2-3 tulpini din sparanghelul tras in unt si crutoane calde sau felii calde de paine prajita.

Rasfatati-va cu “hrana regilor” :)